11 November 2007

Anakku Bersukaneka

Inilah anak aku. Muhammad Rusyaidi namanya. Nama panggilan dia Awi. Dok tak dok dah 6 tahun umur anak aku. Ni la sorang-sorangnya anak aku (buat masa la ni). Gambar nie diambil pada hari sukaneka Tadika JAIM zon Merlimau yang diadakan di SK Sebatu. Sebelum hari sukaneka nie, Awi sibuk mintak belikan kasut sukan sebab dia nak lumba lari katanya. Aku pun ikutla cakap dia(maklumla anak sorang tu ja). Aku bersama isteri dan Awi pi la Pekan Merlimau menuju ke Pasaraya Ten Ten. Pusin punya pusin dalam pasaraya tu cari kasut. Dah jumpa tempat kasut maka bermula la episod cuba-mencuba nak cari saiz. Akhirnya dapat kasut yang sesuai warna coklat. Sengih memanjang anak aku….

Pada hari sukaneka aku pun hantaqla anak aku pi ke tadika dia sebab pelajar-pelajar tadika kena pi dengan cikgu dia. Ini untuk memudahkan urusan pihak tadika dalam penyediaan pelajar-pelajar untuk perbarisan. Aku dan isteri pi kemudian. Bila aku sampai kat tempat sukaneka, pelajar-pelajar tengah beratur untuk perbarisan. Aku dan isteri terjengah-jengah mencari mana la Awi. Puas cari pasai semua pelajar pakai t-shirt merah, dah tu pulak tak tau dok diam, sat toleh sini, sat toleh sana, tak dapat nak cam muka. Akhirnya nampak la anak aku pakai topi surat khabar cikgu dia buatkan.

Anakku berlari bawak baton. Laju lagi... laju lagi...

Awi punya la suka pasai ramai dapat kawan baru dan main. Budak-budak macam tu la. Kat rumah pun dia dok kawan dengan aku dan mak dia. Awi masuk macam-macam acara. Salah satu acara lari berganti bawa baton. Dia menang acara tu dan dapatla hadiah. Balik rumah kami tiga beranak punyala penat. Nasib baik sebelum balik rumah ada orang jemput makan kenduri kahwin. Sampai rumah terus ‘landing’ dan isteri aku lega tak payah susah-susah nak masak. Itulah alkisahnya anak aku pi sukaneka.

1 comments:

TokNabe said...

bapanya dulu kuat lari tak? kuat lari dalam sukan atau kuat 'lari' sekolah.