07 December 2007

KERJA

Bila aku duduk relak-relak kat rumah di musim cuti sekolah ni, teringat kenangan silam semasa aku mula mencari kerja untuk mendapatkan wang. Tentu kawan-kawan atau sesiapa sahaja pernah menceburi berbagai pekerjaan sebelum mendapat kerja yang tetap dan mantap.


Inilah pekerjaan pertama aku setelah tamat saja sekolah sementara menanti result exam. Motong getah kat kampung. Bila jual sekerap, punya la syok dapat first income dari titik peluh sendiri. 2 bulan lebih aku motong getah, kemudian rasa boring. Mula lah cari kerja baru.


Kemudian aku kerja kilang kat Sungai Petani. Mula-mula aku kerja kat kilang buat casing radio. Lepas tu aku kerja pula kat kilang buat plastik beg. Kemudian abang aku ajak tolong dia berniaga.

Ini la kerja aku seterusnya jual burger kat Sungai Petani. Macam-macam burger ada: egg banjo, hot dog, special burger, papa burger, mama burger. Kerja jual burger ni pun tak lama aku buat. Lebih kurang 1 tahun je. Kemudian aku berhijrah ke Kuala Lumpur.


Kerja aku seterusnya menjadi jurujual dengan syarikat jual kepala gas memasak. Syarikat ni kat Pudu tapi operasi jualannya di Perak. Kerja ni tak lama aku buat lebih kurang 2 minggu je, aku cabut pasai aku tak pandai pujuk orang beli kepala gas tu. Kemudian aku kerja pula kat kilang Cold Storage di PJ seksyen 14. Kerja kat sini syok la jugak pasai hari2 dapat minum air oren free. Tugas aku ialah check susu mentah dari ladang sebelum diproses. Lebih kurang 2 bulan aku kerja kat sini, aku telah mendapat surat tawaran memasuki Maktab Perguruan Sri Pinang.



Keluar je maktab, aku posting kat SK Setapak, KL. 1 tahun aku ngajar kat situ. Lepas kahwin aku posting pulak ke Melaka. Inilah tempat kerja aku sekarang menjadi guru di SK Tedong, Melaka.


Di sini aku menyeru la pada sesiapa terutamanya lelaki yang terbaca entry aku ni jika masih tak kerja apa-apa, buatla perubahan diri dan anjakan paradigma. Cari kerja dan dapatkan duit untuk menyara diri dan tolong mak ayah. Tapi carila kerja yang halal dan sah di sisi undang-undang.

3 comments:

TokNabe said...

salam TokMoh..tak sangka nooo..hang pun penah jadi salesman jual kepala gas. Biasa la rutin2 perjalan hidup sebelum mencapai klimaks sekarang ni. Banyak perkara dibuat banyak le pengalaman buat renungan anak cucu sok.

Anonymous said...

gitu kisahnya,,, patut la gaya bercakap ada 'iras-iras' salesman jual kepala gas...

arsaili said...

salam...wah seronok tengok rentetan pengalaman tokmoh..ini la yg mendewasakan kita...sy dulu nak keje, bapa tak kasi, katanya bila dh keje kang syok pegang duit sendiri, tak nak belajar dah..tapi argue punya argue, dia kasi la keje..jadi cikgu sementara ehehehe..sonok aa pengalaman mengajar budak2 nih...