10 December 2007

Khasiat Betik

Betik kaya dengan vitamin A (kulit) dan C (isi), juga kalium. Selain itu terdapat kalsium, besi, tiamin, riboflavin dan niasin dalam betik. Jumlah kalorinya sangat rendah. Nutrien -nutrien penting yang terkandung dalam betik, menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai-nilai perubatan yang tersendiri. Antaranya:


1) Buah.
Selain mengandungi kalium dan magnesium yang sangat tinggi, buah ini juga kaya dengan karotena, vitamin C, dan flavonoid, sehingga dapat berfungsi memecahkan serat makanan sisa, sehingga mudah kita untuk membuang air besar. Jika dimakan segar secara rutin, buah betik sangat bermanfaat untuk mengubati usus yang luka dan mengurangkan panas tubuh ketika deman.


2) Daun
Bagi yang suka, daun betik sangat enak dibuat sayur dan ulam. Memang rasanya agak pahit tetapi tengok saja manfaatnya yang luar biasa, seperti mengubati malaria, sakit perut dan kurang nafsu makan. Caranya: Ambil daun betik segar sebanyak 1-2 tapak tangan, garam sedikit, dan air suam 1/2 cawan. Campuran ini dipipis atau dikisar, lalu diperah dan diambil airnya. Diminum sehari satu sehingga tiga hari berturut-turut. Kandungan papain dalam daun juga amat berkesan untuk melembutkan daging. Masyarakt Mexico menggunakan daun betik bukan sahaja untuk melembutkan daging, tetapi juga dijadikan ubat untuk asma dan masalah jantung. Bagaimanapun jika penggunaan daun terlalu banyak ia boleh jadi berbahaya kerana ia boleh menghasilkan toksik.


3) Biji
Dikatakan amat berkesan untuk megubati masalah cacing dalam perut. Caranya: Jemur biji betik hingga kering, lalu tumbuk hingga halus. Ambil serbuk ini sebanyak 10 gram dan didihkan bersama 150ml air, sehingga tinggal kira-kira 75 ml. Minum sekali gus 2 jam sebelum makan malam.


4) Getah dan akar
Dapat mengubati sakit saluran kencing, masalah cacingan, bahkan digigit ular berbisa. Untuk ubat cacing,gunakan akar betik kering sebanyak 10 gram, bawang putih 1 gram, dan 100 ml air. Semua bahan dipotong-potong, kemudian didihkan dengan air selama 15 minit, baru disaring. Bila perlu, tambahkan air matang sehingga diperoleh hasil saringan 75 ml. Bahagikan kepada tiga bahagian (25 ml) sekali minum.

8 comments:

manganat said...

satu lagi khasiat betik, yg mungkin ramai tak tahu..betik leh bunuh cacing dlm perut..! baik utk kecacingan. :))

arsaili said...

waaaa good info pasal betik nih..baru tau pasa biji dia ...

TokNabe said...

satu pesanan orang2 tua .... jangan panjat pokok betik nanti buruk *****.

myfisol said...

banyak khasiat rupanya betik ni..ingatkan buah + daun nya saja..

Mat said...

Satu lagi ajaib pokok betik. Masa sekolah dulu saya dan kawan suka panjat pokok betik.Yang pelik bila kita panjat,dalam keadaan licin tu tiba-tiba rasa sedap (ejeculasi). Terhenti dan tak dapat nak teruskan sehinggalah rasa sedaptu hilang baru boleh terus panjat keatas. Saya tanya pada kawan-kawan pun kata macamtu jugak. Kenapa ya...Agaknya pasal tu lah orang tua tak bagi panjat pokok betik.

Anonymous said...

biar betik lembutkan daging dgn daun betik? betul ke petua ni? bukan ke kalo rebus daging dgn daun betik jadi pahit? yg tahu rebus dgn buah betik muda utk lembutkan daging.

Fid said...

terima kasih artikel ini..saya link ya

teratai said...

salam tok moh,

baru-baru ni saya diserang demam denggi, untuk meningkatkan platelet darah yg semakin rendah, saya minum jus daun betik..alhamdulillah selepas itu, saya mulai sembuh!